Elbiler

Alt du skal vide om ladestandere

Antallet af elbiler på de danske veje vokser støt år for år. I 2023 kørte over 200.000 eldrevne køretøjer på gaderne i Danmark. Stort set alle større bilproducenter tilbyder nu en eller flere rene elbiler på deres modelprogram. Samtidig er flere nicheproducenter, der udelukkende fokuserer på elbiler, kommet til det danske marked.

Rækkevidden for elbilerne er også øget væsentligt. Hvor early movers som f.eks. Nissan Leaf i 2011 havde en rækkevidde på under 200 km, så har mange nyere modeller nu en realistisk rækkevidde på over 400-500 km på én opladning. Der opstilles løbende flere offentligt tilgængelige ladestandere ved tankstationer, indkøbscentre, parker osv. Herudover installerer mange private husstande nu også deres egen ladestander.

Hvad er en ladestander?

En ladestander, også kaldet en ladeboks, anvendes til opladning af el- og plug-in-hybridbilers batterier. Ladestanderne placeres typisk udendørs på en fodplade, mens ladebokse monteres på en væg. De tilsluttes et dedikeret elkredsløb fra eltavlen og skal installeres af en autoriseret elektriker.

Ladestandertyper

Ladestandere inddeles overordnet i tre hovedkategorier: destinationsladere, hurtigladere og lynladere:

  • Destinationsladere har en effekt på op til 22 kW og er velegnede til hjemmebrug eller på offentlige steder, hvor biler holder parkeret i længere perioder ad gangen, f.eks. på arbejdspladser eller indkøbscentre.
  • Hurtigladere med en effekt på 50-150 kW findes typisk ved tankstationer, på rastepladser og ved andre trafikknudepunkter. De giver en væsentligt hurtigere opladning end destinationsladere.
  • Lynladere er den mest effektive løsning med en kapacitet på op til 350 kW. De kan oplade mange elbilers batterier til omkring 80% på blot 10-20 minutter afhængigt af køretøjets maksimale ladekapacitet.

Teknologien bag ladestanderne udvikles kontinuerligt, og forbrugerne kan nu vælge mellem forskellige typer opladerstik samt forbedrede ydeevner i de forskellige opladermodi (Mode 1-4) designet til forskellige situationer.

Valg af ladeløsning

Der er flere muligheder, når det kommer til valg af ladeløsning.

Privat ladeløsning

Når du vælger at anskaffe en privat ladestander til hjemmebrug, køber du selve ladeboksen og betaler for den fulde installation af en autoriseret elektriker. Denne løsning giver dig fuld ejerskab over ladestanderen. Du skal selv dække alle omkostninger til hardware, installation og det løbende strømforbrug inklusiv elafgifter uden nogen form for abonnement eller refusionsordning. Det er den mest udgiftskrævende løsning på kort sigt, men kan være en god investering på længere sigt for dem der oplader meget hjemme.

Ladestander med abonnement

Denne model fungerer som et månedligt abonnement hos en udbydervirksomhed. Du betaler typisk et fast beløb om måneden, som ofte inkluderer et vist antal kWh strøm til opladning samt adgang til udbyderens netværk af offentlige ladestandere. Nogle udbydere tilbyder endda ubegrænset opladning. Dette gør ladeløsningen meget fleksibel og attraktiv for dem med et højt kørselsbehov. Priserne varierer efter hvilken udbyder og hvilke services der er inkluderet i abonnementet.

Offentlig opladning

Denne model er baseret på pay-as-you-go princippet, hvor du ikke ejer nogen ladestander, men i stedet benytter de offentligt tilgængelige ladestandere f.eks. ved tankstationer, indkøbscentre, parkeringspladser mv. Her betaler du typisk enten et engangsvederlag per opladning eller har et separat abonnement, der giver adgang til at bruge forskellige udbyderes ladestandere. Det giver høj fleksibilitet, men ikke samme mulighed for hjemmeopladning.

Ladestander med refusion

Med en ladestander med refusion får du privat ladestander med et abonnement. Du anskaffer din egen ladeboks og betaler for installation ligesom en privat løsning. Men derudover betaler du et fast månedligt beløb til en udbydervirksomhed for at være på deres refusionsordning. Dette beløb dækker typisk også nogle services eller et vist antal frie kWh. Den primære fordel er dog, at en del af elafgiften på strømmen til opladning bliver refunderet automatisk igennem ordningen, hvilket reducerer dine samlede ladeomkostninger.

De forskellige løsninger har fordele og ulemper ift. priser, fleksibilitet, lademuligheder og initialkostninger. Mange vælger at kombinere en hjemmeløsning med mulighed for offentlig opladning på farten for optimal dækning af deres behov.

Det er værd at bemærke, at det i 2020 blev besluttet, at man kan få refunderet den betalte elafgift ved opladning. Dette kan enten ske ved, at man selv søger om refusion, eller det kan ske automatisk igennem din udbyder, hvis du har et ladeabonnement med indbygget refusion.

Kan man koble ladestanderen til stikkontakten?

At tilkoble en elbillader direkte til en almindelig stikkontakt er muligt, men langt fra optimalt. Stikkontakter og de dertilhørende ledningsføringer i boligen er normalt kun dimensioneret til at håndtere lave strømstyrker op til omkring 6-10 ampere over længere tid. Denne begrænsning skyldes primært ledningernes tykkelse og opvarmning ved højere ampereantal.

Ved opladning af en elbil vil strømtrækket typisk ligge på mellem 16-32 ampere konstant i flere timer ad gangen. Et sådant højt ampereantal vil overbelaste de fleste eksisterende stikkontakter og ledninger, hvilket kan give alvorlige sikkerhedsrisici som overophedning og potentielt brandfare.

Derfor anbefales det kraftigt at få installeret en dedikeret ladestanderforbindelse direkte fra boligens eltavle ved større ladeeffekter over 6 ampere. En autoriseret elektriker kan her trække et nyt, separat kabelforløb med korrekt dimensionerede ledere til at kunne håndtere den højere strømstyrke sikkert.

Ladestanderen tilsluttes så dette separate kabelforløb, ofte med en specifik ladeboks/vægboks beregnet til formålet. Strømstyrken vil typisk være 16A enfaset (3,7 kW) eller 32A trefaset (22 kW), som er de mest almindelige til brug for elbiler i hjemmet.

På den måde sikres en sikker og korrekt tilslutning af laderens høje strømforbrug uden at overbelaste den eksisterende elinstallation i boligen. Det separate forløb dimensioneres nøje af elektrikeren efter ladeforbrug og boligens hovedsikringer.

Nyeste biler

Se alle biler
Populær
Nyhed
Mercedes GLC400 d AMG Line aut. 4Matic
Foto mangler

Mercedes GLC400 d

2,9 AMG Line aut. 4Matic
2020 Diesel 70.000 km
DKK 4.529,- pr. md.
Førstegangsydelse: 80.000,-
Løbetid: 12 måneder
Populær
Nyhed
Audi A4 TFSi S-line Avant S-tr.
Foto mangler

Audi A4

40 TFSi S-line Avant S-tr.
2020 Benzin 82.000 km
DKK 2.395,- pr. md.
Førstegangsydelse: 30.000,-
Løbetid: 12 måneder
Populær
Nyhed
Volvo XC90 D5 225 Inscription aut. AWD 7prs
Foto mangler

Volvo XC90

2,0 D5 225 Inscription aut. AWD 7prs
2015 Diesel 181.000 km
DKK 3.148,- pr. md.
Førstegangsydelse: 28.500,-
Løbetid: 12 måneder
Populær
Nyhed
Volvo XC90 D5 225 Inscription aut. AWD 7prs
Foto mangler

Volvo XC90

2,0 D5 225 Inscription aut. AWD 7prs
2015 Diesel 181.000 km
DKK 469.900,-
Kontantpris
Populær
Nyhed
Porsche Panamera 4S Sport Turismo PDK
Foto mangler

Porsche Panamera 4S

2,9 Sport Turismo PDK
2018 Benzin 81.000 km
DKK 5.919,- pr. md.
Førstegangsydelse: 100.000,-
Løbetid: 12 måneder